Europska orguljska glazba kroz razdoblja i stilove

plakat orguljskaDruštvo za promicanje orguljske glazbene umjetnosti 'Franjo Dugan'
Župna crkva Bezgrješnog Srca Marijina
Koncertna direkcija Zagreb

u sezoni 2014./15. predstavljaju

Ciklus humanitarnih koncerata za
Prihvatilište 'Marijin dom'

Europska orguljska glazba
kroz razdoblja i stilove
(od 16. do 21. stoljeća)

Ljerka Očić, orgulje


Bolničko prihvatilište Župe Bezgrješnog Srca Marijina 'Marijin Dom', Jordanovac 110

Župa Bezgrješnog Srca Marijina na Jordanovcu uz financijsku pomoć Grada Zagreba – Gradske četvrti Maksimir, adaptirala je stambeno potkrovlje Pastoralnog centra u Bolničko prihvatilište, čime je dobiveno 10 namještenih soba (kapaciteta 16 kreveta) s kupaonicom, kuhinja, blagovaonica, dnevni boravak i praonica.
Prihvatilište je službeno otvoreno 8. prosinca 2009. i osigurava besplatno noćenje i smještaj bolesnicima i/ili njihovoj pratnji (roditelj, skrbnik, supružnik) tijekom liječenja ili obavljanja liječničkih pregleda.
Najčešće se radi o dugotrajnom liječenju malignih bolesti koje uključuje kirurške zahvate, primanje zračenja, kemoterapije, radioterapije te obavljanje raznih zdravstvenih pregleda. U tom periodu pacijenti bolnica i članovi najuže obitelji primorani su pronaći smještaj u Zagrebu što ih stavlja u teška materijalna iskušenja. Prihvatilište podmiruje troškove režija, održavanja i sanitarnih potrepština. U skladu s mogućnostima Prihvatilišta, korisnicima je osiguran i dio osnovnih prehrambenih namirnica.
Do kraja 2012. ostvarili smo više od 8000 noćenja i ugostili gotovo 900 korisnika. Korisnici Prihvatilišta su pacijenti KBC-a Rebro, Klinike za plućne bolesti Jordanovac, kliničkih bolnica Merkur, Petrova i Dubrava, dječjih bolnica Srebrnjak i Klaićeva, Poliklinike SUVAG i Specijalne bolnice Goljak, koje se nalaze na području Župe Jordanovac i u njenoj neposrednoj blizini.
Društvena vrijednost našeg projekta leži u njegovoj solidarnosti sa svima koji su bolesni i potrebni pomoći na putu do ozdravljenja. U ovo vrijeme ekonomske krize, pored mogućnosti besplatnog smještaja, Prihvatilište nastoji pružiti i duhovnu i moralnu podršku bolesnicima i njihovoj pratnji. Teško je biti bolestan, još je teže biti bolestan i sam.
Zahvaljujemo prof. Ljerki Očić i svim ljudima velikog srca na njihovoj nesebičnoj pomoći kojom podupiru rad Prihvatilišta.

Ladislava Horvat


* Svi koji žele pomoći mogu to učiniti uplatom na bankovni račun (kunski: Zagrebačka banka d.d. broj žiro računa 2360000-1101682852; devizni: Zagrebačka banka d.d. broj žiro računa 2360000-2100295904 s napomenom 'za Marijin Dom' ili 'za Prihvatilište').
Osim donacija u novcu, primamo i donacije potrepština za korisnike Prihvatilišta (hrana, piće, voće i povrće, kuhinjske potrepštine, namještaj, posteljina itd.). Za dodatne informacije javite se na broj telefona 01/ 235 4300 ili pošaljite poruku na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..
Nema beznačajnog dara, svaki je prilog korisnicima od iznimne važnosti; to je naš dar i naša žrtva za nešto neponovljivo vrijedno kao što je pomoć bližnjemu.
U ime svih korisnika Prihvatilišta, svim dobročiniteljima od srca hvala!


Slušateljima...

Ukoliko se život zaista posveti instrumentu, u ovom slučaju tako bogatom i raskošnom kao što su orgulje, umjetnički put nikada ne može biti dovršen! Bavljenje glazbenom umjetnošću uvijek me iznova potiče na nove izazove. Činilo mi se stoga primjerenim, prema vlastitim sklonostima, odabrati omiljene skladbe iz svog opsežnog repertoara i tematski ih sažeti u 20 koncerata, u svojevrsno osobno putovanje glazbenim stazama Europe kroz različita stilska razdoblja.
Ponajprije, želja mi je predstaviti suptilne stilske različitosti među europskim orguljskim školama - načine glazbenog izraza koji, bez obzira na istovremenost razdoblja, uvijek ističu specifičnosti pojedine nacionalne škole.
Orguljaštvo kao pojam obuhvaća gotovo tisućljetnu tradiciju i razvoj samog instrumenta. Orgulje su tijekom vremena mijenjale svoje obličje, razvijale se u različitim smjerovima ovisno o područjima na kojima su stvarane. Stoga slobodno možemo ustvrditi da se orguljska umjetnost ne odnosi samo na umijeće sviranja, već uključuje i umjetnost proizašlu iz strukture instrumenta i same gradnje. Graditelji su u njih ugrađivali i svoju stvaralačku snagu, energiju duha umnoženu prethodnim energijama koje su oblikovale samog graditelja. Na širem planu valja obratiti pozornost i na svijest naroda iz kojeg graditelj potječe, kolektivnog narodnog znanja ugrađenog u opću kreaciju vremena u kojem je glazbalo nastajalo.
Idealni zvuk svirale, kao i zvuk glazbenih instrumenata, uvijek se određuje prema ljepoti zvuka ljudskog glasa. Svaki narod, zbog jezika kojim govori i njegove intonacije, ima svoje osobite kanone ljepote zvuka glazbenog instrumenta. Zbog toga je i zvuk orgulja različito intoniran ovisno o podrijetlu graditelja i njegovoj intonaciji jezika. Karakteristika njemačkih orgulja, briljantnost i oštrina njihova zvuka, proizlazi iz zvuka njemačkog jezika punog konsonantnih sklopova. Talijanske orgulje odlikuje mekši, zaokruženiji zvuk koji proizlazi iz talijanskog jezika punog vokala. Francuske pak orgulje svoju osnovu grade na brojnim vrstama jezičnjaka kao odrazu nazalnosti zvuka francuskog jezika.
Za svakog orguljaša koji se prihvati izvođenja gotovo nepregledne orguljske literature, nužno je poznavanje niza čimbenika koji uvjetuju osviještenu i uvjerljivu izvedbu. To uključuje poznavanje povijesti samog instrumenta, njihova razvoja i funkcioniranja te poznavanje tipova orgulja ovisno o zemljama u kojima su građene jer svaki tip instrumenta ima svoje specifične karakteristike i način interpretacije. Neizostavno je i poznavanje registara, njihovih specifičnosti, razlika u zvuku i tipu gradnje jer upravo umijeće registriranja odaje umješnost, osobnost i glazbeni ukus orguljaša.
Stilske odrednice i njihova primjena nužno uvjetuju dobro poznavanje širokog spektra orguljske literature, glazbe koja je nastajala u pojedinim razdobljima u pojedinim zemljama, od srednjeg vijeka sve do današnjih dana.
Pri bavljenju glazbom, u ovom slučaju orguljaštvom, valja imati na umu da je ona izvorište i produkt globalne ljudske inteligibilnosti. Glazba je fenomen koji obuhvaća i transkulturalni i transpovijesni aspekt jer samo takvo sagledavanje daje uvid u ontološku istinu koju glazbom, odnosno umjetnošću u cjelini, možemo izraziti. Stoga istinska zanatska osnova u interpretaciji djela različitih povijesno-stilskih razdoblja, faktografska obaviještenost produbljena spoznajom domene vremena kroz različite kategorije koja se oslanja na poznavanje činjenica i stilskih karakteristika, može u konačnici omogućiti prijelaz na umjetničku razinu reprodukcije. No puko oponašanje stila koje se temelji na izrazito racionalnom pristupu kao i doslovnost primjene stilskih pravila, uzrokuje otuđenje glazbe od njene biti i estetike. Uzrokuje krivotvorine u metafizičkom glazbenom smislu koje poput svih kopija imaju odlike i sudbinu kiča.
Ispravnim se stoga pokazuje pristup interpretaciji zasnovan na korištenju povijesnih interdisciplinarnih predznanja, uz osobni energetski, osjećajni naboj koji određuje estetske dosege interpretacije. Ugrađivanjem vlastite glazbene osobnosti i dinamike svoga bića te njihovim usmjeravanjem u duhovno-spoznajnom smjeru, nećemo više biti puki oponašatelji stila, već ćemo umjetničkom činu interpretacije različitih stilskih razdoblja dati novu vrijednost. Time iskrenost emocionalnog naboja u konačnici omogućava bavljenje glazbom kao intelektualnom igrom bez ograničenja vremenom i prostorom.

Ljerka Očić

 

Francuska orguljska škola

Francuska glazba bilježi bogatu povijest - 'zlatno doba' francuske srednjovjekovne glazbe s usporednim razvojem dviju glazbenih grana od epohalnog je značaja za cjelokupnu povijest glazbe.

Opširnije